Indre Troms 2001

Previous

Bilder, kart og notater fra en ukestur i Indre Troms sammen med Øystein Nesheim hvor vi besteg 11 topper på 6 fjell i området Altevasskardet - Østerdalen.
Total lengde ca. 100 km. Total stigning ca. 5300 m.

Topper:
Máttagáisi (1369, 1591, 1631 og 1636)
Njuolladas (1146 og 1062)
Tverrfjellet (1482)
Grytefjellet (1499)
Langfjellet (1330 og 1253)
Stuoragáisi (1523)

Et oversiktskart som viser hele ruta med start fra Bjørkmoen i Kirkesdalen til Strømslia Kraftstasjon i Østerdalen. Total lengde ca. 100 km. Total stigning ca. 5300 m

Øystein Nesheim i -25 C og kuling på Grytefjellet (1499).

1. etappe: Kirkesdalen - Altevassskardet.

Ons. 7-3: Mikael Ritman kjørte oss fra Holt til Kirkesdalen. Startet fra Bjørkmoen kl. 12. Fint vær. Vindstille og 5-10 kuldegrader. Krysset elveisen etter et par hundre meter, og fulgte ferske skispor på vestsiden av elva opp til ei hytte hvor vi hadde en kort matpause.

Deretter bratt stigning fra Tindholet opp til Jensvollsætra og nedre del av Sæterdalen. Mye løssnø opp mot kanten av Altevasskardet, men så snart vi var oppe ble det hardt og isete og lett å gå. Fortsatt nesten helt vindstille.

Gikk ca. 3 km innover Altevasskardet før vi slo leir der hvor stien krysser Čunojohka. Fantastisk måneskinn på kvelden. Iskaldt. Kunne høre elveisen knirke i kulda.

Andre etappe: Altevasskardet - Tindtjønna og de 4 toppene på Máttagáisi.

Tors. 8-3: Kald vind fra sør. Fortsatte 3-4 km innover Altevasskardet før vi gikk opp til Tindtjønna (1001), et vatn som ligger i ei gryte rett sør for Kirkestinden.

Utsikt fra Leir 2 mot Kirkestinden.

Igjen ble det vindstille. Mens vi lagde lunsj fikk vi overraskende nok besøk av en fyr fra Fjelltjenesten på snøscooter. Ute for å telle jervespor. Han hadde ikke ventet å finne folk i dette området. Grei kar. Drakk kaffe sammen før han fortsatte innover til Leinavatn.

Rask ettermiddagstur opp til pkt. 1369 på Máttagáisi. Fantastisk skumringslys og flott utsikt sørøstover mot Njunis (1717).

Fre. 9-3: Máttagáisi (1635). Tok det veldig rolig langs gårsdagens skispor opp til skardet mellom pkt. 1369 og pkt. 1591. Flott vær, men skyer på vei mot oss fra sør. Småbratt opp sørryggen opp til pkt. 1591. Måtte bære skiene på ryggsekken et kort stykke.

26a 21 mattagaisi

Fortsatte så langs ryggen nordvestover mot pkt. 1631 (midt på bildet).

26a 22 mattagaisi

Bratt på slutten. Klarte såvidt å tråkke opp til toppen på ski. Tåke på toppen av Kirkestinden. Lett snøvær. Fortsatte nordøstover mot fjellets høyeste punkt.

26a 25 kirkestinden

Fin utsikt mot Kirkestindens enorme østvegg. Periodevis veldig dårlig sikt på returen, ...

men solskinn og oppklarning da vi kom tilbake til teltet. Veldig kald natt.

3. etappe: Tindtjønna - Altevassskardet - Njuolladas.

Lør. 10-3: Skyfri himmel og iskaldt, men tåke nede i dalene. Det var lett og se at tåka hadde vært oppe ved teltet om natta fordi det meste av utstyret hadde fått et tykt lag med rim. Bedre da sola nådde teltet. Pakket og fortsatte tvers over Altevasskardet til sørryggen på Njuolladas (1146).

Fantastisk leirplass oppe på toppen av Njuolladas (1146) hvor det lå en stor stein som vi døpte UFOen. Tåka lå som et teppe over dalene et par hundre meter under oss. Krystallklar luft med helikopter svevende i nord. Fantastisk kveldslys.

Leir 3.

Geir i Leir 3.

Øystein i Leir 3.

4. etappe: Njuolladas - Sæterdalsskardet og de to toppene Tverrfjellet (1482) og Grytefjellet (1499).

Sønd. 11-3: Overskyet, men vindstille. Kjørte ned langs nordrygge over Njuolascåkka (1062) og ned til Gasasvaggi. Vanskelige lysforhold. White-out. Øystein gjorde en god jobb med å finne vei. Etter en lengre rastepause fortsatte vi opp mot Sæterdalsskardet mellom Tverrfjellet og Grytefjellet. Ganske bratt med flere forholdsvis rasfarlige partier. Slitne da vi ankom skaret (1086). Ferske jervespor. Lett snøvær og en del vind.

Fin leirplass i Sæterdalsskardet under en fjellhammer.

Man. 12-3: Snøbyger og vind. Lang frokost. Kort periode med oppholdsvær. Utnyttet dette og gikk sørøst-ryggen på Tverrfjellet (1482) til fots. 200 skritt hver. White-out. Fant toppen ved å gå oppover. Tilbake ved teltet etter et par timer.

Sørøst-ryggen på Tverrfjellet (1482).

Tirs. 13-3: Solskinn og klarvær, men veldig kaldt. Hvorfor hadde vi ikke plassert teltet i sola? Holdt på å forfryse fingrene utenfor teltet. Bestemte oss for å gå vestryggen på Grytefjellet (1499). Måtte gå over en kilometer før jeg fikk varmen i beina. Øystein enda kaldere. Toppen lå delvis innhyllet i snøfokk.

26a 48 grytefjellet

Satte fra oss skiene ca. 1200 m.o.h. og gikk den siste biten til fots.

Hardt og steinete opp mot toppen av Grytefjellet, men vi slapp å bruke stegjern.

5. etappe: Sæterdalsskardet - Skinskardet og de to toppene Langfjellet (1330) og Stuoragáisi (1523).

Sol på teltet i Sæterdalsskardet da vi kom tilbake.

26b 04 geir sæterdalsskaret

Geir i Sæterdalsskardet.

Pakket raskt og returnerte ned til Gasasvaggi. Fryktet vanskelig retur, men det gikk veldig greit. Kunne kjøre på ski hele veien. Gikk 6 km vestover til Skinskardet hvor vi igjen slo leir. Følte meg veldig sliten. Nydelig leirplass ved store kampesteiner.

Øystein i leir 4.

26b 09 skinskardbotn

Ons. 14-3: Perfekt vær. Gikk opp i Skinskardbotn til skardet mellom Langfjellets pkt. 1330 og pkt. 1253.

Besteg begge toppene på ski. Fantastisk flott utsikt. Påskestemning.

Langfjellets pkt. 1330 sett fra pkt. 1253.

Øystein på toppen av Langfjellet pkt. 1330.

Utsikt mot Istindan.

26b 08 stuorogaisa

Tors. 15-3: Klarvær, men mye vind. Klarte ikke å bestemme oss for om vi skulle dra hjem eller gå på en topp til. Hadde veldig lyst til å gå sørryggen på Stuoragáisi (1523) selv om jeg kunne se at det var mye vind der oppe. Øystein lot seg overtale, og vi holdt et ganske høyt tempo oppover sørryggen. Sterk kuling i kastene. Mistet skifellene et par ganger.

Øystein foreslo at vi skulle snu, men jeg klarte å overtale han til å fortsette. Søkksvette da vi sto på toppen. Truende uværsskyer på andre siden av dalen. Stresset litt for å komme ned før uværet, men det kom aldri. Spiste den siste middagsmaten før vi pakket for å dra hjem.

26b 16 stuorogaisi

Motvind på topp-platået.

6. etappe: Skinskardet - Østerdalen.

6 km i snøfokk og sol ned til brua over Vasskardelva. Sterke fallvinder fra Skinskardtinden holdt på å blåse oss over ende flere ganger. Rastepause ved demninga nederst i Vasskaret. Ble invitert inn på ei hytte av en eldre mann som var der for å hogge ved. Fikk kaffe, kjeks og brødskiver. Brød med brunost og spekepølse.  Ringte Mikael Ritman som var i Tromsø. Skulle hente oss ved Strømslia Kraftstasjon et par timer senere. De siste tre kilometrene fulgte vi en flott kjerrevei/scooterløype ned til Østerdalen. Fantastisk vellykket tur!

Øystein i Skinskardet.

Nede ved Kopparskardelva, og snart nede ved veien i Østerdalen.